clinic99

clinic99

clinic99

clinic99

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

درمان زخم وریدی

 

با روش های درمانی مناسب، اکثر زخم های وریدی در طول ۳ تا ۴ ماه به طور کامل بهبود می یابند.
درمان زخم وریدی باید توسط دکتر زخم انجام شود که در روش درمانی فشرده سازی زخم آموزش دیده باشد.

 

درمان زخم وریدی

 

تمیز کردن و پانسمان زخم

گام اول این است که هرگونه آوار یا بافت مرده را از سطح زخم برداشته و یک پانسمان مناسب را اعمال کنیم. این کار بهترین شرایط را برای درمان زخم فراهم می کند.

یک پانسمان ساده و غیرچسبنده برای پوشاندن زخم شما استفاده می شود. این پانسمان معمولا نیاز به تعویص یکبار در هفته دارد. بسیاری از افراد تعویص پانسمان و تمیز کردن زخم را به پرستار زخم می سپارند.

 

 فشرده سازی زخم

برای بهبود گردش خون در پاها و بهبود تورم، درمانگر شما یک باند فشاری قوی را بر دور پاهای شما می پیچاند. این باندها به طوری طراحی شده اند که با اعمال فشار بر پاها، خون را به سمت بالا و به سمت قلبتان بازمی گردانند.
انواع مختلفی از باندها و جوراب های الاستیک برای درمان زخم های وریدی وجود دارد که ممکن است در دو، سه یا چهار لایه مختلف اعمال شود. استفاده از باند فشرده سازی یک روش حرفه ای است که تنها باید توسط درمانگر زخم آموزش دیده انجام شود.

باند یک بار در هفته، زمانی که پانسمان زخم تعویض می شود، باز و از نو بسته می شود.

هنگامی که باندهای فشرده سازی برای اولین بار بر روی زخم اعمال می شوند، ممکن است دردناک باشد. در حالت ایده آل، شما می توانید یک داروی ضد درد که توسط پزشکتان تجویز شده است، مصرف کنید. درد شما زمانی کاهش می یابد که زخم شروع به التیام کند، اما این روند می تواند ۱۰ تا ۱۲ روز طول بکشد.

مقاله پیشنهادی: درمان زخم

در شرایط زیر شما باید باند فشرده سازی پا را بردارید:

  • در جلوی مچ پا درد شدید دارید
  • از بالای پا دچار درد شدید می شوید
  • ناخن های پایتان آبی و متورم شده است

هنگامی که باند را برداشتید، مطمئن شوید که پای خود را بالا نگه دارید و سپس با پرستار زخم خود هرچه سریع تر تماس بگیرید.

 

درمان زخم وریدی

 

علائم مرتبط با درمان

 

  • تورم در پاها و مچ پا

زخم وریدی اغلب با تورم پا و مچ پا همراه است که دلیل آن جمع شدن مایع است. این را می توان با باند فشرده کنترل کرد.

پاهایتان را در هر زمان که ممکن است بالا نگهدارید. به هنگام خواب لازم است که زیر پاهای خود یک بالش قرار دهید، تا به هنگام خواب پاهایتان بالا باشد.

همچنین باید تا جای ممکن فعال باشید و به فعالیت های نرمال خود ادامه دهید مانند ورزش منظم و پیاده روی روزانه که به کاهش تورم پاها کمک می کند. با این حال، باید از نشستن یا ایستادن طولانی مدت بر روی پاها اجتناب کنید. حداقل هر یک ساعت یکبار، پاهای خود را بالا نگهدارید

 

  • خارش پوست

در برخی از افراد با زخم های وریدی، خارش پوست دیده می شود.

این اغلب به خاطر اگزمای واریسی است که می تواند با یک مرطوب کننده ( نرم کننده ) مناسب و گاهی با کرم کورتیکواستروئید ملایم و یا پماد درمان شود. در موارد نادر، ممکن است لازم باشد به متخصص پوست مراجعه کنید.
خارش پوست گاهی اوقات می تواند ناشی از واکنش آلرژیک به پانسمان یا کرم استفاده شده، باشد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است برای آلرژی مورد آزمایش قرار بگیرید.

مهم است در صورت احساس خارش پوست، از خاراندن پاهای خود اجتناب کنید، زیرا این عمل منجر به آسیب پوست می شود و ممکن است باعث ایجاد یک زخم جدید شود.

 

منبع

  • تینا کاشفی
  • ۰
  • ۰

زخم فشاری به زخمی گفته می شود که به علت وارد آوردن فشاری بیش از فشار طبیعی مویرگها(32میلیمترجیوه) به مدت طولانی بر سطح پوست ایجاد می گردد که موجب نکروز ناکیه محدودی از بافتهای نرم می شود.

و هم چنین :  

از بین رفتن ساختمان آناتومیک و عملکرد نرمال پوست که در نتیجه فشار خارجی وارد بر برجستگی های استخوانی ایجاد می شود وطبق قاعده ای منظم و در یک زمان معین بهبود نمی یابد.

پاتو فیزیولوژی : 

فشار> کاهش یا قطع خونرسانی به پوست یا بافتهای زیرین > اختلال وضعیت متابولیسم بافت > آنوکسی و ایسکمی بافت > نکروز بافتی>خراشیدگی و زخم> تهاجم میکروارگانیسم ها>عفونت>درگیری بافتهای زیرین شامل فاسیا،ماهیچه و استخوان

 

پوزیشن های در معرض خطر

 

1-   وضعیت خوابیده به پشت

استخوان پس سری،ستون مهره ها ، آرنج ،ساکروم، دنبالچه ،پاشنه پا

2-   وضعیت خوابیده به شکم

استخوان پیشانی،استرنوم، زانو، برجستگی های لگن، انگشتان پا

3-   وضعیت خوابیده به پهلو

استخوان کتف ،ایلیاک کرست، برجستگی بزرگ استخوان ران ،قوزک های پا

4-   وضعیت نشسته

ساکروم و برجستگی های استخوان عانه 

 

- به طور کلی شایع ترین محل زخمهای فشاری ،استخوان ساکروم و دنبالچه می باشد. 

در یک بررسی مشخص شد که 96% این زخمها در زیر سطح ناف می باشند  

   ۶۷ درصد اطراف ناحیه لگن  و 29درصد در اندام تحتانی می باشد.  

تقسیم بندی زخم توسط  انجمن بین المللی مشاوره زخم های فشاری که بیشتر به خصوصیات زخم از نظر بالینی پرداخته است:

درجه یک

این مرحله با قرمزی پوست مشخص میشود. پوست سالم است و زخم سطحی است. در ابتدا زخم بستر مانند یک افتاب سوختگی خفیف یا سوختگی درجه یک است. وقتی فشار روی سطح مورد نظر کم میشود این نوع  زخم بستر به سرعت محو میشود. عوامل کلیدی که در زخم بستر درجه یک باید مورد توجه قرار گیرد علت زخم و چگونگی کاستن فشار از روی زخم است تا مانع از وخیم تر شدن زخم بستر شود. پیدایش مجدد زخم درجه یک یک هشدار زود هنگام است تا از یک مشکل جلوگیری کنیم و پیشگیری های لازم صورت گیرد.

درمان شامل تغییر وضعیت در بعضی حالات و یا اجتناب از عوامل اسیب زا شامل پوشاندن حفاظت و گذاشتن بالش است. پد های محافظ نرم و بالش اغلب برای این منظور استفاده میشود. افزایش مصرف ویتامین ث پروتئین و مایعات توصیه میشود. بهبود تغذیه جزئی از پیشگیری است.

درجه دو

مشخصه این مرحله تاول های سالم یا ترکیده  است. قسمتی از لایه های پوست صدمه دیده است و اسیب دیگر در سطح نیست. مراقبت در این مرحله شامل پوشاندن محافظت و تمیزی سطح است. پوششهائی برای عایق بندی زخم- جذب ترشحات و همچنین محافظت زخم طراحی شده اند . طیف وسیعی از این نوع پوشش ها برای این منظور در دسترس است. لوسیون های پوستی و نرم کننده ها جهت مرطوب کردن بافتهای اطراف زخم و جلوگیری از بدتر شدن ظاهر ان استفاده میشود. گذاشتن بالشتک های اضافی و چیز های نرم برای کاستن از فشار روی زخم مهم هستند. همچنین توجه ویژه به پیشگیری- محافظت- تغذیه و حفظ مایعات بدن مهم است. با توجهات به موقع زخم درجه دو میتواند بسیار سریع التیام یابد. ممکن است در ارزیابی های اولیه زخم به عنوان زخم درجه یک محسوب شود اما عملا در طی دوره درمان به زخم درجه دو تبدیل شود. توجه سریع به زخم درجه یک میتواند از تبدیل ان به زخم درجه سه جلوگیری کند. عموما هنگامی که زخم بستر درجه یک اولین علائم را بروز میدهد با نبود مداخله موثر میتواند به سرعت به مراحل بالاتر از دو تبدیل شود.

درجه سه

در این مرحله زخم تمام لایه های پوست را درگیر میکند. این نوع زخم محلی مناسب برای بوجود امدن عفونت است. در این نوع زخم برداشتن فشار از روی زخم و پوشاندن و حفاظت ان به اندازه بهبود تغذیه و هیدراتاسیون اهمیت دارد. مراقبتهای پزشکی برای کمک به التیام زخم و درمان و جلوگیری از عفونت ضروری است این نوع زخم اگر به حال خود رها شود بسیار سریع پیشرفت میکند. به هر صورت همیشه عفونت موجب نگرانی شدید است.

درجه چهار

زخم بستر درجه چهار از پوست تا عضلات زیرین- تاندونها و استخوان گسترده است. عمق زخم بیش از قطر ان اهمیت دارد. این نوع زخم بستر بسیار خطرناک است و میتواند یک عفونت تهدید کننده حیات بوجود اورد- بخصوص اگر به سرعت درمان نشود. همه اقدامات درمانی مانند حفاظت زخم- برداشتن فشار و تمیز بودن زخم در اینجا هم باید انجام شود. تغذیه مناسب و تغذیه و هیدراتاسیون مهم و حیاتی است و میتوان گفت که بدون تغذیه مناسب این نوع زخم بهبود نخواهد یافت.

هر بیماری با زخم بستر درجه چهار نیاز به مراقبتهای پزشکی توسط شخص ماهر در مراقبت از زخم دارد.  معمولا برای زخمهای بزرگ جراحی برای برداشتن بافتهای مرده و نکروزه انجام میشود. گرچه گاهی اوقات یک پزشک یا فیزیوتراپیست یا پرستار ماهر میتواند زخمهای کوچکتر را بدون نیاز به جراحی درمان کند اما جراحی یک الزام درمانی است در برخی شرایط لازم است قطع عضو صورت گیرد.

درمان زخم بستر 

 

.پیشگیری همواره بهتر از درمان است و در اینجا نیز توجه ویژه به بیماران بی حرکت و تغییر وضعیت بدنی و استفاده از تجهیزات کم کننده فشار،تشکهای مخصوص اهمیتی حیاتی دارد.

در درمان زخمها زمانی موفق هستیم که عامل ایجاد کننده را برطرف ساخته و همزمان به درمان به عوارض ایجاده شده بپردازیم.

در درمان مؤثر زخم، انتخاب پانسمان مناسب در کنار سایر درمانها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

 

پانسمان 

 

برخلاف عقیده رایج در خصوص خشک نگه داشتن زخم  التیام زخم ها در محیط مرطوب بسیار سریعتر از زمانی است که زخم در معرض هوا خشک شود.

مکانیسمهای زیادی در این میان دخیل هستند که ازآن جمله می توان به تسهیل مهاجرت سلولی،تحریک فیبروبلاستها برای ترشح کلاژن،تشکیل بستر مناسب برای انتقال آنزیمها و هورمونها مانند هورمون رشد، تحریک ماکروفاژها ، تسهیل دبریدمان اتولییتیک ، .... اشاره نمود.

 

ویژگی های یک پانسمان ایده آل :

 

بهترین شرایط را برای التیام زخم فراهم سازد.

شرایط مناسب التیام زخم :  زخمی که در مجاورت هوا قرار میگیرد دهیدراته و خشک می گردد و برروی آن پوسته و دلمه تشکیل شده در نهایت بافت جوشگاه ایجاد میشود وجای زخم باقی می ماند و بهبود آن به تاخیر می افتد.

پوسته روی زخم علاوه بر اینکه یک سد مکانیکی در برابر مهاجرت سلولهای اپیتلیال بوده و آنها را به عمق زخم هدایت می کند،محل مناسبی برای رشد میکروارگانیسمها نیز می باشد.برداشتن بافتهای مرده و نکروتیک اولین قدم برای شروع التیام است.

- زیر پانسمان محیط مرطوب حفظ شود. 

 

محیط مرطوب بهترین محیط برای ترمیم زخم است. 

 

اجازه تبادل گازهایی مانند اکسیژن،دی اکسید کربن و بخار آب را بدهد.

نقش اکسیژن در فرایند ترمیم زخم مورد بحث پژوهشگران است.سلولهای اپتلیال برای تقسیم و حرکت نیاز به اکسیژن دارند.

 اکسیژن به التیام زخم کمک می کند. 

 افزایش اکسیژن موضعی در ترمیم انواع زخمها تاثیر مثبت داشته و کاهش آن سبب تاخیر در روند التیام می گردد.

حرارت مناسب را حفظ نماید.

پانسمانها با جلوگیری از تبخیر ترشحات،زخم را از سرد شدن محافظت می کنند  

درجه حرارت 37 درجه سانتی گراد بهترین حرارت برای تقسیم سلولی است  

 

نسبت به میگروارگانیسم ها نفوذ ناپذیرباشد.

زخمهای که عفونت شدید دارند التیام نیافته و مرحله التهابی درآنها طولانی میشود. 

پانسمان باید هم از سمت بستر زخم و هم از خارج نسبت به میکرو ارگانیسم ها نفوذناپذیر باشد.

 

در زخم ذرات ریز و باقیمانده به جای نگذارد. 

 

بعضی از پانسمانها مانند گاز و پنبه در زخم ذرات و الیاف ریزی به جای می گذارند که این ذرات بعنوان جسم خارجی محسوب شده و ممکن است باعث بروز عفونت و یا واکنش بافتی گردند. 

 

به زخم نچسبند. 

 

پانسمانهایی که به زخم می چسبند اغلب در هنگان برداشتن درد زیادی ایجاد کرده و ممکن است قسمتی از بافت جدید را از زخم جدا کنند.

- ظرفیت جذب بالایی داشته باشد

پانسمان باید ترشحات اضافی و مضر،میگروارگنیسم ها و سلولهای مرده را بخوبی جذب نماید.در مراحل ابتدایی ترمیم زخم و درفاز التهابی ترشحات زخم زیاد است و پانسمان باید بدون نشت و اشباع سریع،ترشحات را کنترل کند.

 

- زخم را از آسیب مکانیکی محافظت کند.

یک پانسمان ایده آل باید زخم را از تروما، باکتری ،اشعه فوق بنفش و سایر عوامل آزارنده حفظ نماید.

- نیاز به تعویض مکرر نداشته باشد.

با تعویض کمتر امکان بروز عفونت ثانویه کمتر شده ، در زمان رفه جویی و تغییرات دمای زخم کمتر می شود. اگر چه مدت زمان باقی ماندن پانسمان بر روی زخم بستگی به میزان ترشحات دارد ولی اگر این زمان طولانی شود بعضی از پانسمان های نچسب هم ممکن است به زخم بچسبند. 

 

 

پانسمان های سنتی Traditional dressings

پانسمان های سنتی مانند گاز وپنبه که در کشور ما نیز خیلی رایجند  بسیاری از ویژگیهای یک پانسمان ایده آل را ندارند. آنها ذرات وباقیمانده فبر والیاف خود را در زخم به جای می گذارند. این پانسمان ها به بستر زخم چسبیده وآنرا خشک ودهیدراته می کنند و نیاز به تعویض مکرر ومراقبت پرستاری ماهرانه دارند. 

 این پانسمان ها نبایستی مستقیماروی سطح مرطوب زخم گذاشته شوند واستفاده از آنها محدود به شرایطی  است که زخم خشک وتمیز بوده ویا فقط بعنوان پانسمان  ثانویه استفاده شوند (برای جذب اگزودا ویا برای محافظت وجدا سازی زخم ).

گازوازلینه از یک لایه گاز آغشته به پارافین زرد یا سفید ساخته شده است. پارافین سطح زخم را پوشانده وبه سختی از روی زخم پاک می شود این پانسمان ها قدرت جذب ترشحات را نداشته ونسبت به گازها نفوذ پذیری کمی دارند ارزان هستند وفقط برای زخم هاوسوختگی های سطحی کاربرد داشته ونیاز به یک پانسمان ثانویه دارند. 

 

گازهای پانسمان ممکن است بصورت آغشته به دارو مثلا یک پماد آنتی بیوتیک عرضه شوند. جذب آنتی بیوتیک دراین حالت کنترل نشده است ومی تواند مسمومیت دارویی ایجاد کند. بطورکلی آنتی بیوتیک های موضعی برای درمان عفونت زخم توصیه نمی شوند  . 

 

از مواد آنتی باکتریال می توان کرم سیلورسولفادیازین را مثال زد که به همراه یک پانسمان جاذب استفاده می شود وبرروی سودومونا بسیار موثر است. 

 

دربین متخصصین درمان زخم عقیده ای رایج است که می گوید: (( آنچه را در چشم خود نمی ریزید بر روی زخم نیز نریزید)).

مواد مختلفی برای تمیزکردن بافت نکروز و بافتهای فیبرینی وزرد رنگ  وجود دارد موادی همچون پراکسید هیدروژن10درصد پماد های حاوی استرپتو کیناز مانند فبیرینولزین(الایز)وخمیرهای هیدروکلوئید.

اگردبریدمان جراحی مقدور نباشد بهترین انتخاب می تواند استفاده از هیدروژل ها مانند ژل کامفیل باشد که علاوه بر فراهم آوردن محیط مرطوب دبریدمان اتولیتیک رانیز تسهیل می کند.

مواد وترکیبات دیگری نیزبرای درمان زخم استفاده شده اند که بعضی نسبتا موثر وبعضی غیر موثر وحتی گاهی مضر می باشند. موادی مانند محلول پرمنگنات،  عسل- ترکیبات حاوی فنی توئین و حتی شربت آلومینوم و...

اگر چه آلومینوم درالتیام زخم تاثیر مثبت دارد ودرپانسمهایی نیز استفاده شده است اما استفاده از آن با فرم سوسپانسیون آلومینیوم ام جی جای تعجب دارد. 

 

بعضی ازاین فرآورده ها فقط در مراحل خاصی از التیام زخم ممکن است موثر باشند اما بطور کلی درخصوص اثر آنها اغلب اغراق شده وپایه واساس علمی ندارند.

فنی توئین از ترکیباتی است که بطور سیستمیک در بیماران مبتلا به عوارض سیستم عصبی مرکزی استفاده می شود ویکی ازعوارض آن ایجاد هیپرپلازی خصوصا درلثه این بیماران است.

تجویز موضعی آن درد وسوزش ایجاد می کند.  طبیعی است که این فرآورده محیط مرطوب برای التیام زخم ایجادنکرده وتشکیل بافت کلوئید واسکار هیپرتروفیک دربیمارانی که با این محصول مداوا شده اند گرازش شده است.

 

پانسمان های مدرن   Modern dressings

 

 

فیلم یا پانسمان های شفاف   Films or Transparent Dressings

 

پانسمان های شفاف بصورت ورقه ای شکل وقابل انعطاف بوده ومعمولا در یک طرف چسبدار هستند.

لایه پلی اورتان ماده ای با حساسیت زایی بسیار کم است. این پانسمان ها بخار و گازها را عبور می دهند و نسبت به مایعات نفوذ ناپذیرند.

پانسمان های شفاف بعضی از ویژگیهای یک پانسمان ایده آل را دارند. ترشحات زخم درزیر پانسمان جمع شده ومحیط مرطوب ایجاد می کند.  

پانسمان های شفاف برای زخم های نسبتا کم عمق مانند محل اهدای پوست زخم های جراحی ویا بعنوان پانسمان ثانویه بر روی سایر پانسمان ها استفاده می شوند. 

 ازاین پانسمان ها می توان برای پیشگری از ایجاد وپیشرفت زخم بستر در مناطقی از پوست که در معرض فشار وسایش قرار دارند استفاده نمود.

عواملی مانند میزان نفوذپذیری به بخار- ضخامت- راحتی- قابلیت ارتجاعی وسهولت مصرف وقیمت در انتخاب نوع فرآورده دخیل هستند. 

 

 

هیدروژل ها    Hydrogels

 

هیدروژل ها به دو شکل صفحه ای وژل بدون شکل موجود هستند. این پانسمان ها درخود مقدار زیادی آب دارند که به همراه شبکه پلیمری تشکیل ژل می دهند. مثلا ژل کامفیل درخود90درصد آب دارد.

این پانسمان ها می توانند به زخم رطوبت داده ودرصورت زیاد بودن ترشحات زخم حتی رطوبت گیری کنند. معمولا در لمس خنک هستند ومیتوانند درد بیمار را کاهش دهند. این پانسمان ها چون سطح زخم را خنک می کنند ایزولاسیون حرارتی را انجام نمی دهند.  

هیدروژل ها نیاز به پانسمان ثانویه مانند یک پانسمان شفاف یا گاز دارند.

 

فوم ها     Foams

 

پانسمان هایی صفحه ای شکل با ضخامت های مختلف بوده وممکن است در یک سمت با یک لایه فیلم شفاف چسبدار پوشانده شده باشند.  

 از جمله آنها می توان به پانسمان بیاتین کامفیل اشاره نمود.

فوم ها را با توجه به قدرت جذب بالا دراغلب زخم های پر ترشح به ویژه در مرحله گرانولا سیون می توان استفاده نمود.

 

هیدروکلوییدها      Hydocolloids

 

این پانسمان ها نیاز به پانسمان ثانویه ندارند.

ترکیبات مختلف ومتفاوتی برای ساخت آنها استفاده می شود.

ترکیباتی مانند: کربوکسی متیل سلولز- پکتین وژلاتین- آلژینات سدیم وکلسیم و ...

انواع ورقه ای آنها مانند پانسمان های شفاف نسبت به آب میکروارگانیسم ها نفوذ ناپذیرند اما گازها وبخار آب راازخود عبورمی دهند. درتماس با ترشحات زخم درزیر پانسمان ژلی تشکیل می شود که شیری رنگ بوده ظاهری شبیه چرک با بویی قوی دارد. پرستار وبیمار باید ازاین مسئله آگاه باشند چرا که ممکن است آنرا با عفونت اشتباه بگیرند. 

این ژل با ایجاد محیط مرطوب و پیشگیری از خشک شدن زخم و همچنین حمایت از رشته های آزاد اعصاب درد را نیز تسکین می دهد و بعلاوه از چسبیدن پانسمان به زخم جلوگیری می کند.تا زمانیکه این ژل پانسمان را اشباع ننموده نیاز به تعویض پانسمان نیست که این زمان می تواند از سه تا هفت روز ادامه یابد.

بهتر است این پانسمان ها را در زخمهایی که ترشح متوسط تا کم دارند استفاده نمود.از نوع خمیری پانسمان ها مانند خمیر کامفیل در زخمهای حفره ای علی الخصوص اگر به شکل سینوسی بوده و خطر افتادن لبه ها به داخل زخم وجود داشته باشد می توان بهره برد. به همراه پانسمان های هیدروکلوئید و در زخمهایی که ترشح بیشتری دارند می توان از پودر برای افزایش ظرفیت جذب و به تعویق انداختن زمان اشباع استفاده نمود.

علیرغم ویژگیهای مثبت فراوان پانسمان های هیدروکلویید، متاسفانه مصرف آنها بویژه در کشورهای جهان سوم فراگیر نشده ، علت آن شاید ترس از عفونت و یا قیمت بالاتر آنها نسبت به پانسمان های سنتی باشد. در خصوص این موارد پژوهشهای زیادی صورت گرفته است.

 مزایای ذیل برای پانسمانهای هیدروکلویید ذکر شده :

  • امکان استحمام بیمار بدون نیاز به تعویض پانسمان
  • سهولت پاک کردن پانسمان از آلودگی
  • کم هزینه تر بودن نسبی این روش پانسمان با توجه به تعداد تعویض کمتر و سرعت التیام بیشتر
  • بدون درد بودن تعویض پانسمان 

 

 

منبع

  • تینا کاشفی
  • ۰
  • ۰

زخم ها و خراشیدگی ها چه کوچک چه بزرگ دردناک هستند و اگر کمی نسبت به آن ها بی توجهی کنیم ممکن است عفونت کنند. زخم و خراشیدگی در منزل به راحتی قابل درمان هستند، فقط باید راهکارهای درمانی آن را بلد باشید. در ادامه طی چند توصیه این راهکارها را به شما ارائه میدهیم ولی نکته ای که باقی میماند این است که تعیین شدت و گستردگی آسیب بر اساس زخم خارجی که دیده می‌شود مشکل است بنابراین پس از اقدامات ذکر شده در توصیه‌های خانگی، جهت درمان به مرکز درمانی مراجعه کنید.

یک خراشیدگی، توسط خراشیدن، سائیدن یا بریدن خارجی‌ترین لایه پوست ایجاد می‌شود.

خراشیدگی یک جراحت سطحی در نظر گرفته می‌شود ولی اغلب موارد دردناک است و خون از زخم نشت داشته که به راحتی به وسیله فشار مستقیم قابل کنترل است.

در حالی که خراشیدگی‌های کوچک ممکن است تهدید کننده نباشند ولی خراشیدگی‌هایی که در سطح بزرگی از بدن ایجاد می‌شوند جای نگرانی دارند.

در این موارد، خونریزی ممکن است خطر جدی به حساب نیاید ولی آلودگی و عفونت جراحات نیازمند توجه است.

زخم‌ها و خراشیدگی‌ها بسیار شایع هستند و به آسانی در خانه قابل درمانند.

اگر محدوده خراشیدگی بزرگ است یا زخم‌ها عمیق هستند یا به نظر می‌رسد عفونت وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

اکثر خراشیدگی‌ها ظرف 1 تا 2 هفته بهبود می‌یابد.

جراحات نفوذی/ سوراخ شدگی عموما توسط یک جسم نوک تیز که با فشار به داخل بافت نرم رانده می‌شود، ایجاد می‌شوند.

زخم ورودی ممکن است در ظاهر کوچک بوده و خونریزی کمی ایجاد کند.

به هر حال چنین جراحاتی ممکن است عمیق و تخریب کننده بوده و خونریزی شدید داخلی ایجاد کنند.

شدت آسیب دیدگی به محل، اندازه جسم سوراخ کننده عمق نفوذ و نیروهایی که در ایجاد آن دخیل بوده‌اند، بستگی دارد.

 

علایم ممکن در همه سنین

پوست زخم شده که ممکن است خونریزی بکند یا نکند.

وجودگرد و خاک و اجسام خارجی در خراشیدگی‌ها

پوست از هم جدا نشده است.
توصیه‌های خانگی برای زخم و خراشیدگی

– خراشیدگی را با آب گرم بشویید تا از خون و ضایعات پاک شود. بگذارید آب، روی محدوده خراشیدگی روان گردد.

اگر ناراحتی ناشی از شستشو مانع شستن ناحیه می‌شود، ناحیه را با حوله مرطوب گرم خیس کنید. برای پاک کردن محل خراشیدگی از گاز استریل و یا تمیزترین پارچه موجوداستفاده کنید.

ممکن است لازم باشد ناحیه را با کشیدن گاز روی آن از اجسامخارجی تمیز کنید. می‌توان شستن را هر چقدر که برای تمیز کردن کامل منطقه خراشیده لازم است، ادامه داد.

برای این کار آب تمیز و صابون لازم است.

– خونریزی را با کمک فشار مستقیم و بالا بردن محل آسیب دیده کنترل کنید.

– اگر درد مانع تمیز کردن همه اجسام خارجی از خراشیدگی است می‌توان از یک بی‌حس کننده موضعی (مثل باکتین) با کاهش درد بهره گرفت اما در هر صورت باید از آلودگی بیشتر جلوگیری کرد و تا آن جا که ممکن است زخم را تمیز نگه داشت.

اگر در اطراف زخم ذرات مواد خارجی وجود دارد، به وسیله یک گاز استریل یا پارچه تمیز آن‌ها را پاک کنید.

همیشه تمیز کردن را از زخم به سمت خارج و اطراف آن انجام دهید. هرگز ذرات یا ضایعات فرو رفته در زخم را شخصا از آن جدا نکنید.

– زخم را پانسمان و بانداژ کنید. از یک پانسمان استریل و خشک استفاده کنید و پانسمان را در محل به وسیله بانداژ ببندید. مطمئن شوید که بانداژ خیلی محکم نیست.

– می‌توانید برای کاهش درد از استامینوفن، آسپیرین یا بروفن استفاده کنید. افراد زیر 20 سال نباید آسپیرین مصرف کنند.

– بررسی کنید که آیا در 10 سال گذشته ایمن سازی (واکسیناسیون) یادآور کزاز انجامشده است؟

اگر نشده باید به پزشک مراجعه کنید. یادآور کزاز معمولا طبق برنامه آخرین ایمن‌سازی در سن 14 سالگی انجام می‌گیرد.

 

منبع

  • تینا کاشفی
  • ۰
  • ۰

جوانسازی پوست

با افزایش سن، پوستتان کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند که این امر باعث نازک شدن و کاهش مقاومت پوست شما و در نتیجه ایجاد چین‌ و چروک روی آن می‌شود. در این مقاله، ۱۵ روش طبیعی برای رفع چین‌ و چروک صورت به شما معرفی می‌کنیم.

 

به خطوط روی پوست، چین‌وچروک می‌گویند. با افزایش سن، پوست شما کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند. این امر باعث نازک شدن و کاهش مقاومت پوست در برابر آسیب‌ها می‌شود. عوامل محیطی، کم‌آبی و سموم، منجر به ایجاد چین و چروک می‌شوند. چین و چروک بخش جدایی‌ناپذیر و طبیعی فرایند پیری است؛ بنابراین هیچ دلیلی برای ترس از آن وجود ندارد. البته روش‌هایی طبیعی برای کاهش سرعت فرایند پیر شدن صورت وجود دارد که در ادامه به شما خواهیم گفت‌.

۱.از ضدآفتاب استفاده کنید.

اکثر ما می‌دانیم استفاده از کرم ضدآفتاب و ضد لک با SPF (فاکتور محافظت در برابر خورشید) بالای ۳۰، از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از ضدآفتاب، علائم پیری را به تأخیر می‌اندازد. استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب مناسب و مرطوب‌ کننده خوب، در بلندمدت روی سلامت پوست شما تأثیر می‌گذارد.

استفاده مداوم از ضد آفتاب

۲.برای رفع چین‌ و چروک صورت مصرف قند را کاهش دهید.

مصرف قند روی سلامت شما اثر دارد. قند در بدن شما باعث شروع فرآیند گلیکاسیون (glycation) می‌شود که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (Advanced glycation end-products)، که به‌طور اختصاری AGE شناخته می‌شوند، برای پوست مضر هستند.

AGEها به مرور زمان سبب تجزیه کلاژن موجود در بدن می‌شود و این امر به پیر شدن پوست شما منجر می‌شود. بعضی روش‌های طبخ مانند گریل کردن و سرخ کردن نیز با افزایش AGEها ارتباط دارند. به جای این روش‌ها می‌توانید از پختن و آب‌پز کردن استفاده کنید. کاهش مصرف قند و غذاهای سرشار از چربی، به حفظ جوانی صورت شما کمک می‌کند.

برای رفع چین‌ و چروک صورت مصرف قند را کاهش دهید.

 

۳.از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

مصرف دخانیات افزون بر اینکه برای سلامت شما مضر است، باعث پیری زودرس صورت‌تان می‌شود. تفاوت قابل توجهی بین روند پیری پوست افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند با افرادی وجود دارد که دخانیات مصرف نمی‌کنند. این امر نشان می‌دهد مصرف دخانیات روی پوست صورت شما تأثیر منفی می‌گذارد.

پرهیز از مصرف دخانیات

حتی قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم دخانیات نیز خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و باعث آسیب به پوست می‌شود.

۴. از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن نارگیل یک نرم‌کننده طبیعی است. مالیدن روغن نارگیل روی پوست باعث پر کردن فواصل موجود در اپیدرم و رفع چین‌ و چروک صورت و نرم شدن پوست‌تان را در پی دارد. روغن نارگیل نه تنها باعث نرم شدن پوست می‌شود بلکه به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می‌کند. روغن نارگیل برای درمان خشکی پوست نیز مؤثر است.

از روغن نارگیل استفاده کنید

۵. مصرف بتاکاروتن را افزایش دهید.

بتاکاروتن از پوست و چشم‌ها در مقابل اشعه فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. بتاکاروتن و رتینول (ویتامین A) جزء عناصر تشکیل‌دهنده کرم‌های ضدچروک هستند. می‌توانید از محصولات حاوی بتاکاروتن یا از مکمل‌های بتاکاروتن استفاده کنید و شاهد تأثیرات آن روی پوست خود باشید. مصرف روزانه ۳۰ میلی‌گرم بتاکاروتن به صورت خوراکی، از چین‌وچروک پوست که در اثر اشعه‌های فرابنفش خورشید به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند.

مصرف بتاکاروتن را افزایش دهید

۶. برای رفع چین‌ و چروک صورت چای بادرنجبویه (لمون بالم) بنوشید.

بادرنجبویه از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند. نوشیدن چای بادرنجبویه سبب انعطاف‌پذیری بیشتر پوست شما می‌شود و بافت‌های آسیب‌دیده آن را درمان می‌کند.

برای رفع چین و چروک صورت چای بادرنجبویه بنوشید

۷. حالت خوابیدن خود را تغییر دهید.

بعضی چین‌وچروک‌ها به علت حالت خوابیدن شما به وجود می‌آیند که به آنها چروک‌های فشاری می‌گویند. هر شب، زمانی‌که صورت‌تان را روی بالش قرار می‌دهید، به پوست‌تان فشار وارد می‌شود. این فشار به مرور زمان، باعث ضعیف‌تر شدن بعضی قسمت‌های پوست می‌شود.

برای جلوگیری از چین و چروک حالت خوابیدن خود را تغییر دهید

این امر در نهایت به شکل‌گیری چین و چروک منجر می‌شود. با خوابیدن به پشت، از بروز چین و چروک جلوگیری کنید یا سرعت ایجاد آنها را کاهش دهید.

۸. صورت خود را به‌طور منظم بشویید.

هر شب سه تا پنج دقیقه را صرف شستن صورت خود کنید. خوابیدن با آرایش، باعث جذب مواد آرایشی به صورت‌تان می‌شود. بیشتر لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی ناملایم و قوی هستند که سبب ایجاد استرس اکسیداتیو روی پوست صورت شما می‌شوند.

برای جلوگیری از رفع چین و چروک صورت خود را بشویید

از مالیدن محکم صورت خود اجتناب کنید. قبل از خوابیدن، برای رفع چین‌ و چروک صورت و تمیز کردن پوست خود از پاک‌کننده‌ صورت ملایم استفاده کنید که بر پایه آب هستند و در نهایت، کمی آب سرد روی صورت خود بپاشید.

۹. از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید اجتناب کنید.

اشعه فرابنفش خورشید، علت اصلی بروز چین و چروک صورت، گردن، بازو و دست‌های شماست. اگرچه نمی‌توان به‌طور کلی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید اجتناب کرد اما می‌توانید میزان مواجهه پوست خود با نور خورشید را کاهش دهید.

 از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید اجتناب کنید.

برای مثال، هنگامی‌که از منزل خارج می‌شوید از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنید تا از صورت شما در مقابل خورشید محافظت کند یا شلوارهای بلند و لباس‌های آستین‌ بلند بپوشید. با انجام این کارها باز هم نور خورشید جذب پوست شما می‌شود اما به بروز چین و چروک منجر نخواهد شد.

۱۰.  برای رفع چین‌ و چروک صورت آنتی‌اکسیدان بدن‌تان را بالا ببرید.

پوست بیشتر از دیگر اعضای بدن در معرض استرس اکسیداتیو قرار می‌گیرد. بنابراین بیشتر آسیب می‌بیند. آنتی‌اکسیدان‌ها به پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند.

برای رفع چین‌ و چروک صورت آنتی‌اکسیدان بدن‌تان را بالا ببرید.

روش‌های بسیار زیادی برای بالا بردن آنتی‌اکسیدان بدن وجود دارد. می‌توانید از ضدآفتاب، کرم‌های ضدچروک و یا سرم  ویتامین c استفاده کنید. داشتن برنامه غذایی که حاوی بلوبری، لوبیا قرمز، انگور، کلم و اسفناج باشد، به سلامت پوست شما از درون کمک می‌کند و علائم پیری زودرس را کاهش می‌دهد.

۱۱. مصرف سدیم را کاهش دهید.

میل کردن سیب‌زمینی سرخ‌کرده پرنمک لذت‌بخش است اما باید بدانید خوردن غذاهایی سدیم بالایی دارند رطوبت پوست شما را به‌شدت کاهش می‌دهند و باعث بروز خطوط ریز و چین و چروک روی پوست شما می‌شوند. اگر می‌خواهید دچار چین و چروک نشوید، در طول روز آب بنوشید و مصرف نمک را کاهش دهید.

مصرف سدیم را کاهش دهید

۱۲. پوست خود را به صورت روزانه مرطوب کنید.

مرطوب کردن پوست اهمیت شایانی در رفع چین‌ و چروک صورت دارد. هنگامی که سن بالا می‌رود و پوست به طور طبیعی خشک می‌شود، چین و چروک به وجود می‌آید. برای جلوگیری از بروز چین و چروک، پوست خود را با یک کرم مرطوب‌کننده آبرسانی کنید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید

۱۳. صورت خود را ماساژ دهید.

طبق گزارشات healthline ماساژ دادن صورت، گردش خون پوست را افزایش می‌دهد و پوست شما را درخشان، سالم و براق می‌کند. می‌توانید با انگشتان خود، صورت‌تان را ماساژ دهید.

روزانه برای جلوگیری از چین و چروک صورت خود را ماساژ دهید

۱۴. برنامه غذایی‌تان باید سرشار از مواد مغذی باشد.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی، بر سلامت پوست شما اثر می‌گذارد. خوردن میوه و سبزی، پوست شما را سالم و پرطراوت کرده و به جلوگیری از بروز و رفع چین‌ و چروک صورت کمک می‌کند.

از سبزیجات کافی استفاده کنید

۱۵. به‌طور منظم از روش‌های درمانی صورت استفاده کنید.

اگر می‌خواهید چین‌و چروک پوست‌تان را محو کنید، مراقبت از پوست خود را در اولویت قرار دهید. می‌توانید پوست خود را لایه‌برداری شیمیایی کنید. این کار به تولید بیشتر کلاژن کمک می‌کند و به پوست شما ظاهری جوان و سالم می‌بخشد. این کار ممکن است هزینه‌بردار باشد اما در نهایت نتایج خوبی برای پوست شما خواهد داشت.

در پایان باید گفت نیازی به نگرانی درباره چین و چروک پوست نیست. با وجود این، اگر نگران ظاهر پوست خود هستید، به متخصص پوست مراجعه کنید. توجه کنید که داشتن سبک زندگی غلط، به‌طور مثال مصرف دخانیات یا استفاده از تخت‌های برنزه‌کننده، نگرانی درباره ظاهر پوست و نیز خطر ابتلا سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

منبع

  • تینا کاشفی
  • ۰
  • ۰

پانسمان زخم

زخم را چگونه پانسمان کنیم؟

جراحت سطح پوست و ایجاد یک زخم باز که باعث نمایان شدن قسمت های زیرین پوست میشود و موجب خونریزی میشوند این نوع زخم ها در هر وسعتی به سرعت عفونی میشوند و میکروب ها میتوانند به سرعت وارد لایه های عمقی تر پوست بشوند و گسترش یافته و همچنین وارد گره های لنفاوی شده و از این مسیر تا سراسر بدن گسترش پیدا کنند بنابراین تمام زخم را بدرستی ضد عفونی کنید و بپوشانید .

پوشاندن صحیح زخم به کنترل خونریزی، جلوگیری از آلودگی و جذب خون و ترشحات زخم کمک می‌کند و موجب التیام سریع زخم می‌شود. آیا می‌دانید زخم‌های باز انواع مختلفی دارند و تشخیص نوع آن‌ها در ارائه کمک‌های اولیه مناسب بسیار موثر است؟ با آرسینه همراه باشید.

انواع زخم باز

خراشیدگی یا ساییدگی: این زخم در اثر ساییده شدن لایه فوقانی پوست ایجاد می‌شود. به دلیل آن‌که بیشتر اعصاب این لایه آسیب می‌بینند، زخم دردناک، ولی خونریزی قابل توجه نیست. خراشیدگی اگر وسیع باشد یا ذرات خاک یا اجسام خارجی در آن فرورفته باشد، می‌تواند جدی و خطرناک باشد.
اقدامات: چنانچه جسم خارجی به طور سطحی در پوست فرورفته است، آن را به آرامی با آب و صابون بشویید و زخم را با بتادین، ضدعفونی و پانسمان کنید.

بریدگی: زخمی است که لبه‌های صاف داشته و شبیه بریدگی جراحی یا بریدگی با لبه کاغذ است. این زخم، سوزش زیادی داشته و شدت خونریزی در این نوع زخم، بسته به عمق بریدگی، محل و اندازه زخم متفاوت است.

پاره‌شدگی: زخمی است عمیق که دارای لبه‌های ناصاف بوده و در اثر اجسام تیزی مانند شیشه ایجاد می‌شود. در این جراحت، بافت‌های زیرین پوست آسیب دیده و احتمال خونریزی شدید زیاد است.
اقدامات: در بریدگی و پاره‌شدگی اولویت با کنترل خونریزی به وسیله فشار مستقیم است. لبه‌های زخم را به هم نزدیک کنید. عضو را بی‌حرکت و کمی بالاتر از سطح قلب قرار داده تا از درد و خونریزی آن کاسته شود. چنانچه جسم خارجی در زخم باقی مانده آن را خارج نکنید. زخم را ضدعفونی و پانسمان کنید و مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید.
کنده‌شدگی: زخمی است که قسمتی از پوست یا عضله از بدن جدا یا آویخته شود.
اقدامات: سطح زخم را تمیز و جلوی خونریزی را بگیرید. اگر قسمتی از پوست یا عضله آویزان شده آن را در محل اولیه خود قرار دهید و روی آن را ببندید و بلافاصله مصدوم را به مرکز درمانی برسانید.

سوراخ‌شدگی: زخمی عمیق که در اثر وارد شدن یک جسم نوک تیز ایجاد می‌شود. این جراحت همیشه باعث خونریزی شدید نمی‌شود، ولی در سوراخ‌شدگی‌های شکم و قفسه سینه ،احتمال خونریزی‌های شدید و مرگ زیاد است.
اقدامات: ابتدا اجازه دهید چند لحظه‌ای خونریزی جریان یابد تا میکروب‌های داخل زخم به همراه خون خارج شوند. محل زخم را ضدعفونی کنید و در صورتی که جسم خارجی در آن فرورفته است، آن را خارج نکنید، چرا که با خروج جسم بر شدت خونریزی افزوده می‌شود. بنابراین جسم را با پانسمان ثابت کنید و مصدوم را به بیمارستان منتقل کنید.

قطع عضو: این جراحت شدیدترین نوع زخم‌های خونریزی دهنده است و اغلب به دلیل یک جسم برنده صنعتی آلوده اتفاق می‌افتد.
اقدامات: خونریزی را با وارد کردن فشار مستقیم و بالا نگه داشتن عضو متوقف کنید. برای مراقبت از عضو قطع شده، آن را در یک گاز استریل یا دستمال تمیز بپیچانید و بعد درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سر آن را محکم گره بزنید. سپس کیسه حاوی عضو قطع شده را داخل یک کیسه یخ قرار دهید. کیسه حامل عضو و مصدوم را به بیمارستان انتقال دهید.

روش صحیح پانسمان زخم باز

۱ ـ برای مهار بهتر خونریزی، لبه‌های زخم را به هم نزدیک کرده و با یک گاز استریل یا دستمال تمیز، خونریزی را به وسیله فشار دادن کنترل کنید.

۲ ـ وقتی خونریزی کنترل شد، اطراف زخم را با پنبه آغشته به محلول ضدعفونی‌کننده از داخل به خارج تمیز کنید. عکس این کار و حرکت رفت و برگشت پنبه روی زخم موجب می‌شود که آلودگی اطراف زخم به داخل آن نفوذ و زخم را عفونی کند.

۳ ـ پس از استریل کامل زخم، یک قطعه گاز استریل روی زخم بگذارید، به طوری که روی زخم و اطراف آن را کاملا بپوشاند. پانسمان را دقیقا روی زخم قرار دهید و هرگز آن را جابه‌جا نکنید. در صورت جابه‌جا شدن پانسمان آن را عوض کنید. حرکت پانسمان می‌تواند میکروب‌های سطح پوست را به سمت زخم هدایت کند.

۴ ـ در صورتی که خون به پانسمان نفوذ کرد، هرگز پوشش روی زخم را برندارید. برای بند آوردن خونریزی، گاز یا دستمال بیشتری روی پوشش قبلی زخم قرار دهید.

۵ ـ گاز استریل را در ۴ طرف با چسب روی پوست ثابت و سپس بانداژ کنید.

توصیه‌هایی درباره پانسمان زخم

– بتادین با نام (پوویدون آیوداین)‌ یک محلول میکروب‌کش قوی بوده و می‌تواند تمام انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را نابود سازد. نکته بسیار مهم آن که این محلول تا زمانی که روی پوست خشک نشود، هیچ اثری ندارد.

– از نفوذ بتادین به داخل زخم باز خودداری کنید، چراکه به دلیل داشتن املاح ید ممکن است موجب حساسیت در افراد شود.

– برای پوشاندن زخم از پنبه استفاده نکنید، چراکه اغلب پنبه‌ها غیراستریل هستند.

– بدون نظر پزشک از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده نکنید، چراکه پماد جلوی خون‌گیری بافت اطراف زخم را گرفته و ترمیم را به تعویق می‌اندازد.

– در صوتی که زخم عمیق، خونریزی شدید و دو لبه زخم به‌هم نمی‌رسند، برای بخیه زدن به بیمارستان مراجعه کنید.

– تعویض پانسمان را هر روز و اگر مرطوب یا کثیف شد، زودتر انجام دهید.

– از کندن دلمه زخم اجتناب کنید، چراکه ترمیم را مختل می‌کند و خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

– اگر محلول ضدعفونی‌کننده در دسترس نبود، برای تمیزکردن زخم از آب و صابون استفاده کنید.

عسل، ماده مناسبی برای بهبود و پانسمان زخم‌ها است

استفاده از عسل در پانسمان زخم‌ها باعث از بین بردن بوی بد زخم شده و در هنگام تعویض پانسمان نیز به زخم نچسبیده و درد کمتری را برای بیماران ایجاد می‌کند. همچنین ریختن عسل روی زخمی که خونریزی دارد، باعث بند آمدن سریع خون‌ریزی می‌شود.
به این ترتیب، عسل ماده مناسبی جهت مراقبت و پانسمان زخم‌ها به شمار می‌آید.

بر اساس تحقیقاتی که در کشور نیوزلند انجام گرفت، عسل خاصیت ضدباکتری و ضد قارچ داشته و برای درمان زخم‌های پوستی، زخم‌های دیابتیک، سوختگی‌ها، جوش، آکنه، زخم‌های فشاری، ترک‌های پوستی، اگزما، زخم‌های گوارشی و زخم‌های ناشی از هلیکوباکترپیلوری مفید است.
از عسل می‌توان برای درمان درد گلو، سرماخوردگی و شست و شوی دهان و گلو نیز استفاده کرد.

برای التیام هر چه سریع‌تر زخم نیاز به یک محیط مرطوب است و از آنجا که در محیط مرطوب، باکتری‌ها فعالیت بیشتری دارند، عسل نیز می‌تواند یک محیط مرطوب عاری از میکروب را برای ترمیم بدون عارضه زخم فراهم کند.

عسل به علت داشتن هیدروژن پراکسید، خاصیت آنتی باکتریال داشته و باعث تمیز کردن زخم از میکروب‌ها می‌شود. عسل به علت از بین بردن سریع باکتری‌ها، از تولید آمونیاک در زخم جلوگیری کرده و بوی بد از زخم متساعد نمی‌شود. همچنین هنگام تعویض پانسمان به علت این که عسل محیط مرطوب ایجاد کرده، پانسمان به زخم نمی‌چسبد و درد کمتری برای بیماران ایجاد می‌کند.

عسل باعث ترمیم زخم‌ها می‌شود، بدون این که جای زخم و بافت اضافی ایجاد شود. همچنین کمتر نیاز به عمل جراحی گرفت (پیوند) دارد. در نتیجه عسل ماده مراقبتی مناسبی در ترمیم و پانسمان زخم‌ها به شمار می‌آید


منبع

  • تینا کاشفی
  • ۰
  • ۰

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست دغدغه‌ی افراد مختلف به خصوص خانم‌ها و البته بسیاری از آقایان است. هیچ‌کس دوست ندارد یک روز صبح از خواب بیدار شود، به خودش در آینه نگاه کند و ببیند چند چروک تازه به چروک‌ها یا خطوط صورتش اضافه شده است. افراد معمولا دوست ندارند سن‌شان را به یاد بیاورند.

اولین چیزی که آنها را می‌ترساند فکر کردن به پیری صورت‌ است چه برسد به اینکه قبل از رسیدن به سنین میانسالی ببینند صورت‌شان از سن واقعی‌شان مسن‌تر به نظر می‌رسد. پس همه‌ی ما به نوعی علاقه‌مند هستیم به هر وسیله‌ای که شده روند پیری پوست‌ را به تعویق بیاندازیم. از طرفی حتی زمانی‌ که جوان‌تر هستیم نیز دوست داریم پوست‌مان شاداب باشد و زیباتر دیده شویم. پس سعی می‌کنیم از انواع و اقسام روش‌ها، محصولات مراقبت از پوست و انواع ویتامین‌های خوراکی کمک بگیریم.

 

1. در مصرف کرم ضدآفتاب افراط کنید

 

توصیه به مصرف کرم ضدآفتاب آنقدر تکرار شده که اشاره به این موضوع به عنوان اولین نکته ممکن است حوصله‌ی شما را سر ببرد، اما استفاده از کرم ضدآفتاب آسان‌ترین راهی است که پوست شما را جوان‌تر نشان می‌دهد. خوب است بدانید ۹۰ درصد چین و چروک‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود می‌آیند، و همیشه پیشگیری بهتر و آسان‌تر از درمان است.

پس سعی کنیم با استفاده‌ی مداوم از کرم ضدآفتاب مانع ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط عمیق روی پوست بشویم. شاید خیلی‌ها ندانند اما آسیب‌ ناشی از نور آفتاب در زمستان‌ها هم به اندازه‌ی دیگر فصل‌ها سلامت پوست را تهدید می‌کند و اشعه‌ی خورشید در این فصل هم به اندازه‌ی فصول آفتابی می‌تواند قوی و آسیب‌رسان باشد، اشعه‌ی خورشید حتی از ساختمان‌ها و خیابان‌ها هم می‌تواند روی پوست صورت ما منعکس شود.

پس باید به دنبال فرمولی باشیم که از پوست صورت‌مان در برابر اشعه‌های «یو وی آی» (UVA) (که باعث بروز پیری زودرس می‌شود)، و اشعه‌های «یو وی بی» (UVB) (که یکی از دلایل بروز سرطان پوست است)، محافظت کند. پس حواستان باشد همیشه از طیف گسترده‌ی کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF۳۰ استفاده کنید.

 

2. برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی خود را تمیز کنید

 

در مطالعه‌ای در بریتانیا مشخص شد برس‌‌ها و اسفنج‌های آرایشی می‌تواند محل تجمع و رشد باکتری‌های ایجاد کننده‌ی انواع آلودگی باشد، با وجود این، ۷۲درصد زنان هرگز برس و اسفنج آرایشی خود را نمی‌شویند. جسیکا وو (Jessica Wu) متخصص پوست در لوس‌آنجلس و نویسنده‌ی کتاب «تغذیه صورت» (Feed Your Face) می‌گوید: «هر دو یا سه هفته یک بار باید برس و اسفنج‌های آرایشی خود را بشویید.»

چند قطره مایع تمیزکننده‌ی صورت یا شامپو را با مقداری آب‌ِ ولرم در یک فنجان یا لیوان مخلوط کنید و برس‌های خود را در لیوان تکان دهید تا تمیز شوند. سپس آنها را با آب ولرم بشویید، به آرامی تکان بدهید تا آب اضافی آنها خارج شود و بعد کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند.

 

3. آجیل بخورید

 

با توجه به مطالعات اخیر، مغزها حاوی مقادیر زیادی سلنیوم هستند که موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. سعی کنید روزانه یک مشت آجیل مصرف کنید و از فواید خوردن این مغزهای خوشمزه بهره‌مند شوید.

 

4. استفاده از سرم‌های پوستی را آغاز کنید

 

فران کوک‌-بولدن (Fran Cook-Bolden) مدیر بخش تخصصی بیماری‌های پوستی در نیویورک می‌گوید: «سرم‌های پوستی خیلی قوی‌تر از لوسین‌ها و کرم‌ها هستند، بنابراین با استفاده از مقدار کمی از این سرم‌ها خیلی زود می‌توانید شاهد نتایج آن باشید.» آنتی‌اکسیدان‌ از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس دفاع می‌کند، و پنتاپپتیدها نیز عامل اصلی تقویت کلاژن در پوست هستند که به آن استحکام و جوانی می‌بخشد، بنابراین دنبال سرم‌های حاوی این دو ماده باشید.

سرم‌های پوستی معمولا ترکیبات مولکولی بسیار کوچکی دارند که تا عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کند. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، بعد از شستن کامل پوست صورت‌تان از سرمی مناسب استفاده کنید و بعد از آن ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده بزنید تا رطوبت پوست حفظ شود.


5. گوشی تلفن همراه‌تان را تمیز نگه‌ دارید

 

طبق مطالعه‌ی دانشگاه استنفورد، همین گوشی تلفن همراه که همیشه دست‌مان است و آنرا زمین نمی‌گذاریم، می‌تواند از سرویس‌های بهداشتی و متروی شلوغ هم آلوده‌تر باشد. در واقع صفحه‌ی شیشه‌ای تلفن همراه، بله همین صفحه‌ی لمسی مورد علاقه‌ی ما حتی می‌تواند از وقتی‌که کسی توی صورت‌مان عطسه می‌کند هم میکروب بیشتری منتقل کند.

می‌دانم این واقعیت بسیار ترسناک است اما وقتی با تلفن حرف میزنیم میکروب‌ها به سمت گونه‌ها و فک ما حرکت می‌کنند و باعث جوش زدن و تحریک پوست صورت می‌شوند. پس برای تمیز نگه‌داشتن گوشی موبایل و البته صورت‌، چندین بار در روز گوشی‌تان را با دستمال ضدعفونی‌کننده‌ی آنتی باکتریال تمیز کنید.


6. پوست خود را در شرایط مناسب نگه‌دارید

 

مراحل استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی می‌تواند از خود محصولات مهم‌تر باشد. به محض اینکه پوست خود را شستید و به آرامی خشک کردید از محصولات پوستی حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ی فعال استفاده کنید. سعید امیری متخصص پوست در ویرجینیا معتقد است «معمولا محصولات مراقبت از پوست بسیار قوی هستند، پس بهتر است در تماس مستقیم با پوست قرار بگیرند، بنابراین اگر از چند محصول مؤثر و متفاوت (مثل سرم آنتی‌اکسیدان‌ و کرم رتینا-ای) استفاده می‌کنید از ضعیف‌ترین و رقیق‌ترین‌شان شروع کنید.

«نخست از محصولات حلال در آب استفاده کنید سپس محصولات غلیظ‌تر مثل کرم‌ها را به کار ببرید. اگر این روند را برعکس کنید کرم‌های سنگین مانع جذب مواد دیگر می‌شوند، و در نتیجه مواد لایه‌های بالاتر بی‌استفاده می‌مانند.» اگر به مرطوب‌کننده نیاز دارید، اول از آن استفاده کنید سپس ضدآفتاب بزنید. فراموش نکنید که ضدآفتاب باید هر روز به کار رود.

 

۷. لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید

 

جسیکا وو معتقد است «محصولات لبنی حتی اگر ارگانیک‌ باشند حاوی مقادیر زیادی از هورمون‌های گاوی هستند که غدد چربی و منافذ پوست را تحریک می‌کند و باعث بروز آکنه می‌شود.» دقت کنید که محصولات لبنی در مواد غذایی مثل انواع سس‌ها، غذاهای پروتئینی و انواع شیک‌ها و بستنی‌ها نیز به کار می‌رود و اگر باید از آنها استفاده کنید گروه بدون چربی را به کار ببرید. «هورمون‌ها در چربی متمرکزند، به همین دلیل محصولات بدون چربی، گزینه‌ی بهتری هستند.»


۸. استفاده از رتینول را شروع کنید

 

دوریس دی (Doris Day) متخصص پوست از نیویورک معتقد است «رتینول یا همان ویتامین آ ماده‌ای است که هرکسی باید از آن استفاده کند. سال‌ها تحقیقات پزشکی، کارآیی رتینول را ثابت کرده و نشان داده است این ماده به احیاء سلول‌های پوستی کمک می‌کند، و به قدرت محصولات حاوی کلاژن می‌افزاید تا پوست را سالم و جوان نگه دارند.»

اکثر متخصصین پوست موافقتد که حتی اگر می‌خواهید فقط از یکی از محصولات ضد پیری را استفاده کنید بهتر است آن محصول حاوی ویتامین آ یا رتینول باشد، چرا که جادو خواهد کرد و حتی می‌تواند روند رشد غیرطبیعی و سرطان‌زای سلول‌های پوست را که در اثر نور آفتاب به وجود می‌آید، خنثی کند. امیری درباره‌ی استفاده از رتینول می‌گوید: «عوارض ضد التهابی این ماده بی‌نظیر است به همین‌ دلیل می‌تواند در درمان آکنه، چین و چروک‌ها و دیگر عوامل پیری پوست مؤثر باشد».

منبع

 

  • تینا کاشفی
  • ۰
  • ۰

زخم ناشی از برش جراحی

 

-قرمزی یا سفت شدن اطراف برش جراحی احساس داغ بودن محل برش جراحی موقع دست زدن به آن

-تب

-افزایش درد و یا درد غیر عادی

-خونریزی زیاد که پانسمان را خیس کند.

تمیز کردن محل جراحی-محل زخم جراحی را به آرامی با آب و صابون بشویید.

البته این کار را زمانی می توانید انجام دهید که از نظر پزشک، زدن آب به محل زخم ایرادی نداشته باشد.

-زخم محل جراحی را نخراشید و یا در آب غوطه ور نکنید (مثلا در وان حمام.)

-به محل زخم جراحی، الکل، آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن )و بتادین نزنید، زیرا باعث آسیب بافت و تاخیر در بهبودی زخم می شود.

-قبل از پانسمان مجدد زخم جراحی، اجازه دهید زخم هوا بخورد تا خشک شود و یا با دستمالی تمیز به آرامی آن را خشک کنید.

مراقبت از بخیه جراحیمحل بخیه جراحی در حالت عادی کمی قرمز می شود و ورم میکند.

کمی هم سوزش و خارش دارد.

 

ترشحات از زخم بدون خون مشکلی ایجاد نمیکند

 

چند روز اول بعد از جراحی، کمی ترشح در محل بخیه دیده می شود که جای نگرانی ندارد.

ولی اگر بعد از چند روز، میزان ترشحات کم نشد و یا رنگ آن قرمز روشن به همراه خون بود و یا چرکی شد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

ممکن است پزشک به جای بخیه زدن محل جراحی و گذاشتن پانسمان روی آن، از چسب مایع مخصوص بافت بدن و یا نوار چسب مخصوص جراحی برای بستن بریدگی جراحی استفاده کندبرخی عمل های جراحی، غیر از موارد گفته شده در بالا، پزشک دستورات خاصی به شما می دهد.

با دقت به تمام دستورات پزشک خود عمل کنید. اگر درد محل جراحی شما زیاد شد و یا اگر فکر کردید چرک کرده است، به پزشک خود مراجعه کنید.

بعد  از  عمل  جراحی،  بایستی  از  محل  بریدگی  آن مراقبت نمایید  تا  بهبود  پیدا  کند. مراقبت  دقیق  و  صحیح  از  زخم جراحی، اثر بجامانده از آن (اسکار)، درد و ناراحتی آن و خطر بروز مشکلاتی مانند عفونت زخم را کم می کند.

پزشک جراح برای بستن محل برش جراحی از بخیه، گیره فلزی، چسب مایع بافتی(مخصوص بدن )و یا نوار چسب جراحی استفاده می کند (تصویرزیر)شما نیز باید محل جراحی را تمیز نگه دارید و مراقب باشید تا چرک نکند و طبق دستور پزشک، پانسمان آن را عوض کنید.

 

نکات  لازم  برای  کاهش  خطر  عفونت  محل  جراحی

 

-از پزشک خود بپرسید تا کی نباید به محل جراحی آب بخورد، یعنی کی می توانید آن قسمت را بشویید.

سپس به هر آنچه پزشک تان گفت، با دقت عمل کنید.

-هر روز محل جراحی شده را بررسی کنید تا چرک (عفونت )نکرده باشد.اگر علائم عفونت را در آنجا دیدید، به پزشک خود مراجعه کنید.-طبق دستور پزشک، پانسمان محل جراحی را عوض کنید.کارهایی    که    نباید    بعد    از    جراحی    انجام    دهید-محل زخم جراحی را نخارانید و نمالید.

-نوار چسب روی محل جراحی را تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده، برندارید.

-کرمی روی محل جراحی نمالید و پودری روی آن نریزید.

-محل زخم جراحی را جلوی نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

-حمام نروید، مگر اینکه محل زخم جراحی را خشک نگه دارید. طی این مدت می توانید با یک لیف مرطوب، بدن خود  (به  جز  محل  جراحی )را  پاک  کنید. اگر پزشک اجازه داد که حمام بروید، قبل از استحمام، روی محل پانسمان جراحی خود را با یک کیسه نایلونی بپوشانید تا آب به این قسمت نخورد و خشک بماند.

ممکن است بعد از جراحی، کمی احساس سوزش، خارش، درد و بی حسی در محل برش جراحی داشته باشید.

همچنین ممکن است کمی ترشحو کبودی و برآمدگی کوچکی در این قسمت مشاهده کنید.

 

در این صورت حتما به پزشک مراجعه نمایید:

 

البته باید گفت این علائم طبیعی هستند و جای نگرانی ندارد. به  محل  زخم  جراحی، الکل، آب اکسیژنه  (پراکسید هیدروژن )و  بتادین  نزنید،  زیرا  باعث  آسیب  بافت  و تاخیر در بهبودی زخم می شودن جراحی محل عفونت هایشانهاگر علائم زیر را در محل برش جراحی خود مشاهده کریدید، به پزشک مراجعه کنید:

  1. -ترشحات  زرد  یا  سبز  رنگ  که  زیاد  می  شوند.
  2. -تغییر  بوی  ترشحات  محل  جراحی
  3. -تغییر انداز

منبع

  • تینا کاشفی